الگوریتم موبایل گدون چیست؟ و چه کاربردی دارد

الگوریتم موبایل گدون : هدف از تولید این الگوریتم این بوده است که گوگل ببیند چه سایت هایی سازگاری خوبی با تلفن های همراه ایجاد می کنند . در ادامه بیشتر در مورد این الگوریتم به شما مطلب ارائه خواهیم داد .

ساز و کار الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون

این الگوریتم برای اولین بار در اسفند ماه سال 1394 رونمایی کشته است در ادامه بیشتر در مورد این الگوریتم به شما مطلب ارائه خواهیم داد .

موبایل گدون : تعریف کلی الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون یکی از الگوریتم های گوگل می باشد .

هدف اصلی الگوریتم موبایل گدون : هدف اصلی این الگوریتم بررسی وب سایت هایی می باشد که در جهت هم خوان بودن با سیستم های مرور گر های موبایل و تبلت می کوشند و این قانون را رعایت کرده اند و به اصطلاح به این عمل موبایل فرندلی گفته می شود .

این الگوریتم تقریبا برای سایت ها یک شرط است و اگر مدیران سایت ها وب سایت خود را جوری طراحی کنند که با موبایل و تبلت همخوانی داشته باشد بی شک در رتبه ی بالای سایت قرار می گیرد .

علت رونمایی الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون گوگل

رونمای این الگوریتم علتی در پی داشته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طی گزارشی که توسط سایت StatCounter  منتشر شد متوجه شدیم که در سال 2016 برای اولین بار در جهان سرچ کاربران با گوشی از دسکتاپ و یا pc پیشی گرفته و بیشتر شده است .

و در آن بازه ی زمانی سرچ با گوشی 51/3 درصد بوده است و کاربران دسکتاپ عددی معادل 48/3 درصد را از آن خود کرده بودند .

و این نشان می دهد که سرچ با گوشی همرا از سرچ دسکتاپ پیشی نیز گرفته است .

ولی در آن زمان گوگل پیش بینی یک همچنین اتفاقی راکرده بود و برای همین علت الگوریتم موبایل گدون را نیز رونمایی نمود تا کاربران هنگام سرچ با گوشی همراه اطلاعات را به درستی دریافت کنند .

این الگوریتم نکاتی که در زیر برای شما نام برده می شود را چک می کند و سایت ها باید نکات زیر را رعایت کنند :
  • طراحی سایت از نوع واکنش گرا و یا ریسپانسیون باشد .
  • اجازه دادن به رباط های گوگل جهت دسترسی کامل به فایل های css و جاوا اسکریپ.
  • طراحان سایت ها باید دقت داشته باشند که نباید از آپشن هایی استفاده کنند که برای تبلت و گوشی کاربرد ندارد مثل آپشن فلش : flash .
  • کوتا بودن لینک ها به صورتی که کاربر هنگام انتخاب کلمه اذیت نشود .
  • استفاده از ابعاد مناسب جهت همخوانی با صفحه نمایش موبایل کاربر تا نیازی به بزرگ نمایی صفحه نیز نباشد .
نمایش گر نمایش سایت در سیستم ها ی مختلف

نکته اولی که باید رعایت کنید : این است که شاید در خیلی از سایت ها دیده باشید که از نسخه ی موبایل به جای رسپانسیو و یا صفحه ی pc نیز استفاده می کنند و کاربران را به زیر دامنه انتقال می دهند .

باید دقت داشته باشید که این عمل مشکلاتی را نیز به همرا دارند که در زیر برای شما نام برده ایم :

  1. اولین بدی تکراری شدن نوشته ها ویا duplicate content است که برای گوگل بسیار حائز احمیت است و برای سایت شما بسیار بد است
  2. از نمای دیگر تجربه ی مناسبی در اختیار کاربر باسایز تصاویز متفاوت در اختیاز کاربر قرار نخواهد داد

به طور کلی می توان گفت که طراحی سایت به صورت ریسپانسیون مزیت های بیشتری نسبت به نسخه موبایل به همراه دارد اما اگر از نسخه ی موبایل استفاده می کنید حتما مشکلات آن را نیز حل کنید .

نکته ی دوم : یکی از ,یژ گی های الگوریتم موبایل گدون Real Time بودنش است .

معنی این کلمه این است که اگر عملی انجام دهیم که در راستای همخوانی با موبایل در وب سایت خود نیز ایجاد کنید رتبه سایتتان بهبود خواهد یافت .

نتیجه رعایت کردن الگوریتم موبایل گدون

چگونگی خلاص شدن از الگوریتم موبایل گدون

اگر گرفتار این الگوریتم شدید بهترین پیشنهاد این است که به هیچ عنوان نسخه ی موبایلی سایتتون را نسازید و سایتتون را به حالتی در بیاورید که واکنش گرا نیز باشد .

و بهتر است بدانید که گفته ی بالا بر اساس تجربه بدست آمده است و بسیاری از مدیران وب این اشتباه مرگ بار برای سایت خود را انجام می دهند و به جایی که ریسپانسیون کردن سایتشون نسخه ی موبایلی سایت خود را می سازند .

این کار عوابق بدی برای سایت دارد و به احتمال زیاد مشکل Duplicate Content صورت می گیرد .

حال این الگوریتم چه تاثیری بر روی سئوی سایت دارد ؟

تاثیرات الگوریتم موبایل گدون بر روی سئوی سایت

این الگوریتم مبنای متقاوتی نیز دارد آن مبنا تحلیل جداگانه ی صفحات نیز می باشد و همچنین رتبه های صفحات سایت را به صورت جداگانه تایین و مشخص می کند .

البته لازم به زکز است که این عمل باقث می شود که اقب رتبه ی صفحات سایت بر روی صفحات ریسپانسیو دیگه تاثیر بدی نمی گذارد و عمل بلعکسی از خود بروز دهد در واقعیت باید گفت که این الگوریتم بر اساس site-wide نمی گردد .

site-wide چیست ؟ site-wide بودن سایت خیلی بر روی بهبود سدو و همچنین اقزایش رتبه تاثیر منفی نمی گذارد بلکه تاثیر مثبت نیز می گذارد و باعث می شود که ترافیک و همچنین رتبه ی سایت اقزایش نیز یابد و باعث پیشرفت سایت در گوگل نیز می گردد .

همان گونه ای که میدانید هدف اصلی گوگل از رونمایی از الگوریتم های خود بهبود بخشیدن به محتواهای سایت نیز بوده است و برای همین علت الگوریتم هایی مثل پاندا ، مرغ مگس خوار ، گورخر ، کبوتر و خیلی های دیگر را رونمایی کرده است .

و این الگوریتم هم مثل برادران خود سعی در بهبود محتواهای تولید شده توسط کاربران نیز دارد و گوگل با رونمایی این الگوریتم کار را برای کاربران بسیار آسان تر ولی برای طراحان سایت بسیار سخت تر نیز کرد ومطمعینا اگر این سخت گیری های گوگل نبود گوگل هیچ وقت به بهترین مرورگر جهان تبدیل نمی شد .

تاثیرات موبایل گدون بر روی سئو
سوال کاربران : چگونه اصلا گرفتار این الگوریتم نشویم ؟

مطمعینا در اتوبان با سرعت 120 کیلومتر حرکت کنید افسر پلیس هیچ موقع شما را جریمه نیز نمی کند و اگر شما هم قانون های این الگوریتم را رعایت کنید هیچ موقع جریمه نیز نمی شوید .

اولین گام برای در امان ماندن : چک کنید و متوجه شوید که گوگل نظری راجع سایت شما نیز دارد .

چگونه این کار رو بکنیم ؟ اولین راه کار : در جواب این سوال باید بگیم که هیچ کاری نداره با گوشی همراه خود سایتتون رو جستجو کنید و همچنین اگه تگ mobile-friendly برای وب سایتتون را فعال نموده باشید اصلا نباید نگران باشید چون با 120 تا دارین حرکت می کنید.

دومین راه کار : دومین راه کار صفحه ای است که گوگل برای آسودگی خاطر مدیران سایت راه اندازی کرده است و این گونه می توانید متوجه شوید که آیا وب سایت شما مورد تایید گوگل قرار گرفته است و یا نه . و ساز و کارش هم به این گونه است شما آدرس سایت خود را وارد کرده بعد منتظر بمونید تا گوگل سایت شما را آنالیز نیز کند بعد جواب را به شما ارائه می دهد و به شما می گوید که سایت شما بدرد موبایل می خورد و یا نه .

قرار از الگوریتم موبایل گدون

شاید شما شایعه هایی در مورد این الگوریتم شنیده باشید و ماهم برای این علت مطلب زیر را به شما ارائه داده ایم :

شایعه هایی که در مورد موبایل گدون باید بدونید :

پیشنهاد می کنیم خبر هایی که از این الگوریتم و همچنین از الگوریتم های دیگر گوگل به بیرون درج پیدا می کنند را منبع یابی کنید و متوجه بشید که چه منبعی این خبر را به بیرون درج داده است .

و یکی از شایعات مشهوری که از این الگوریتم به بیرون درج پیدا کرده است این است که سایت هایی که ریسپانسیو نیستند قرار است که از نتایج گوگل حذف گردند .

این خبر شایعه است و هیچ واقعیتی ندارد آسوده خاطر باشید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خانهسوالات تماسارتباط با ما