الگوریتم کبوتر : الگوریتم کبوتر چیست و چه کاربردی دارد.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر : اگر بخواهیم به ساده ترین نوع ممکن این الگوریتم رابه شما معرفی کنیم باید بگوییم که الگوریتم کبوتر عبارت جستوجو شده توسط کاربر را مورد بررسی قرار می دهد و اگر عبارت جستوجو شده توسط کاربر به یک موقعیت مکانی ویا Local business کسب و کار محلی نیز اشاره داشته باشد بهترین و همچنین نزدیک ترین را به کاربر پیشنهاد می دهد . برای اینکه سایت شما هم از این آپشن عالی پشتی بانی نیز کند پیشنهاد می کنیم با عمل کرد این الگوریتم که در ادامه به شما ارائه خواهد داده شد دقت نیز فرمایید.

سازوکار الگوریتم کبوتر به طور دقیق چیست ، میشه مثالی هم برای این الگوریتم بزنید ؟

شما روزانه عبارات مختلفی را که شامل موقعیت مکانی نیز می باشد را در گوگل سرچ می کنید و برای اینکه با ساز و کار این الگوریتم بیشتر آشنا شوید بهتر است به یکی ازاین جستوجو های خود رجوع کنید .

مثال : شما با دوست خود در جایی وجودارید که اصلا با مراکز تفریحی آن منطقه مثل کافی شاپ و یا بستی فروشی آشنا نمی باشید و نمی دانید که درکدام موقعیت مکانی آن شهروجود دارد .

برای همین علت عبارت بستی فروشی نزدیک من را در نوار گوگل جستوجو می کنید و گوگل با استفاده از الگوریتم کبوتر نزدیک ترین و همچنین بهترین بستنی فروشی را مطابق عکس زیر به شما نمایش می دهد :

و بیشتر اوقات هم پیش آمده است که اصلا کاربر به یک مکانی نیز اشاره داشته باشد برای مثال : رستوران های سنتی تهران پارس و یا دیزی خوری نزدیک جهان شهر کرج .

مثالی براری الگوریتم کبوتر

آپشن های دیگر موقعیت سرچ

شما به احتمال زیاد تابه حال شده است که در باری رستورانی که موقعیت مکانی آن رستوران را می خواسته اید کلمه ای را درگوگل سرچ کنید .

ولی گوگل با استفاده از الگوریتم کبوتر به غیر از اینکه جواب سوال شما که موقعیت مکانی آن مکان بود را می دهد توضیحاتی هم در مورد آن موقعیت به شما ارائه نیز می دهند .

برای مثال ما رستوران عالی قاپو را در مرورگر خود سرچ کرده ایم و مطابق عکس زیر اگر دوست داشتید مطالبی هم در مورد این الگوریتم دریافت نیز می کنید .

و در صورت لظورم اگر خواستید می توانید با کلیک کردن بر روی گزینه مطالب مورد نیاز خود را از آن رستوران دریافت کنید .

و بی شک شما با این آپشن گوگل که با استفاده از الگوریتم کبوتر امکان پذیر شده است ، بیش از 80% در صد از نیاز های خود را از گوگل دریافت می کنید و این خیلی عالی است .

حال یک خبر خوب برای طراحان سایت

آیا معیار جدید رتبه دهی گوگل Location موقعیت مکانی است ؟

در جواب باید گفت که : بله

گوگل همیشه به دنبال این است که بهترین کامل ترین محتوا را به کاربر نشان دهد اصلا برای گوگل فرقی ندارد که محتوای شما از نکات زیر پشتی بانی کند و یا نه:

تولید محتوا
  • ویدئوویا فیلم
  • عکس ویاتصاویر
  • صدا
  • مقاله و نوشته

ولی به نظر سئو کاران و طراحان سایت خبره محتوایی خوب با نکات بالا ارتباطی مستقیم دارد .

همیشه قبل از اینکه الگوریتم کبوتر رونمایی شود جای خالی موقعیت مکانی وسئوی محلی در محتوا ها نیز احساس می شد .

و لی با رونمایی از این الگوریتم کسب و کار های محلی رونغی عالی نیز گرفتن و بهتر است در مورد سئوی محلی هم اطلاعاتی جمع آوری کنید پس برای همین علت مطلب مورد نظر زیر را مطالعه کنید .

سئوی محلی چه کاربردی دارد و یا اصلا چیست ؟

این آپشن گوگل خیلی کار آمد است برای مثال شما سرچ می کنید درمانگاه نزدیک من و یا لباس فروشی نزدیک من و یا هرچیز دیگری که به جستوجوی محلی اشاره داشته باشد را این الگوریتم انجام می دهد.

ولی زمانی که این الگوریتم هنوز رونمایی نشده بود مجلات این کار را بر عهده داشتند و کسب و کارهای نزدیک یک محل را به کاربران آن محل نشان می دادند و نام آن مجلات (پیک برتر) بود .

پیک برتر

حال شاید برای بسیار از کاربران این سوال پیش آید که جستوجو گر محلی و یا نام انگلیسی آن Local Searcher  کیست و یا اصلا چیست ما هم برای همن علت مطلبی در زیر به شما ارائه می دهیم :

Local Searcher کیست و چه چیزی را جستجو می کند ؟

برای مثال فکر کنید در محله ی سعادت آباد تهران حضور دارید . وعبارت مراکز تفریحی سعادت آباد را در نوار جستوجوی خود سرچ می کنید و همچنین گوگل هم از دستورات شما پیروی می کند و مراکز تفریحی نزدیک سعادت آباد را نیز به شما نمایش می دهد .

وبهتر است بدانید که شما با سرچ مراکز تفریحی سعادت آباد به یک Local Searcher تبدیل شده اید.

و سعادت آباد را منطقه خود و موقعیت مشخص کرده و در حقیقت سرچ شما به یک موقعیت مکانی اشاره دارد و اصلا احتمال دارد که خود شما در آن منطقه وجود نداشته باشید و موقعیت جستوجوی خود را سعادت آباد نیز قرار داده باشید .

ولی در اکثر موقع ها کاربر اصلا موقعیت مکانی خود را در سرچ خود تایپ ویا بیان نمی کند برای مثال : پمپ بنزین و گوگل بااستفاده از هوش خود و الگوریتم کبوتر نزدیک ترین پمپ بنرین را برای شما به نمایش می کشد و گوگل با این عمل به بهترین نوع ممکن پاسخ شما را می دهد .

تابه حال ما شما را با جستوجوگر محلی نیز آشنا کردیم و نوبت به این رسیده است که به شما توضیح دهیم سئوی محلی با الگوریتم کبوتر چه ارتباطی دارند برای همین علت پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را مطالعه کنید :

به چه علت Local SEO و یا سئو ی محلی از تاثیر بالایی در سئو برخوردار می باشد

لوکال سئو

آمار روزانه ی جستوLocal SEO در حال افزایش است و در حال حاضر هم درصد زیادی از جستوجو را از آن خود کرده است .

پس با این حال گوگل با مشاهده ی بالارفتن اهمیت Local SEO  ناچار است که تحولی در روال رتبه دهی خود ایجاد کند .

همان گونه ای که گفته شد سئوی محلی در روند رتبه دهی سایت شما بسیار تاثیر گذار است وتا حدی که اگر سایت شما در رتبه بندی گوگل رتبه 6 را از آن خود کرده باشد ولی اگر اعمال Local SEO به میان بیاید رتبه سایت شما دچار نوسان می شود .

و علت این نوسان بالا بودن اهمیت Local SEO نیر می باشد و انقدر این اهمیت بالاست که گوگل دیگر بحث های سئوی خود را نادیده گرفته و به عوامل همچون سئو ی محلی اشاره نیز دارد .

اگر یک کربر در یک موقعیت زمانی عبارتی که جستوجو می کند اشاره ای به یک کسب و کار محلی و یا موقعیت مکانی نیز داشته باشد نکات بسیار مهم تری می باشند که بسیار از محتوایی که تولید شده و همچنین اعتبار سایت حائز اهمیت تر است و آن نکات بسیار مهم در پایین برای شما نام برده شده است :

  • فاصله ی مکانی از کاربر
  • سرعت انجام دادن کار
  • آسان بودن دسترسی

حال شاید سوالی در ذهن کاربران به وجود آید که چگونه الگوریتم کبوتر می تواند این کار را به این خوبی انجام دهد ما هم برای همین علت مطلبی در زیر به شما ارائه نیز می دهیم :

چگونه الگوریتم کبوتر کار خود را به این بی نقصی انجام می دهد ؟

جواب این سوال در ماهیت این الگوریتم پنهان است برای همین علت مطلب زیر را مطالعه کنید :

همان گونه ای که میدانید کبوتر پرنده ای می باشد که اطراف و جزعیات خود را مورد بررسی نیز قرار می دهد و این دقیقا همان ساز و کار الگوریتم کبوتر نیز می باشد و از بین میلیون های سایت که ایندکس نیز شده اند سایت های هایی مطابق با سرچ کاربر پیدا کرده و به کاربر ارائه نیز می دهد .

یکی دیگر از نکات مقبت این الگوریتم این است که وقتی به صورت دسته جمعی عباراتی را جستوجو می کند باسرعت بالاتری نیز می تواند جواب جستوجو را به کاربران عرضه کند ولی این سرعت و اکثل عمل بالا هیچ تاثی منفی بر روی جستوجوی این الگوریتم نیز نمی گذارد بلکه یک عملی است که باعث می شود دقت این الگوریتم بالا تر برود واین بسیار عالی است .

ساز و کار الگوریتم کبوتر

برای اینکه عبارت بالا را خیلی بهتر متوجه شوید مثالی برای شما ذکر می کنیم : شما در گوگل سرچ می کنید نام کتاب خانه های مشهور کشور اسپانیا.

و لی الگوریتم کبوتر با این حال که اذدحام بالایی از جمعیت کاربران در حال جستوجو موقعیت مکانی مختلف نیز می باشند ، الگوریتم کبوتر با بالاترین کیفیت جواب سوال شما را که شامل موقعیت مکانی می باشد را به شما ارائه می دهد و هیچ وقت اشتباه نمی کند و نام کتاب خانه های مشهور کشور سوئد را به شما ارائه نمی دهند .

به روزرسانی الگوریتم کبوتر توسط گوگل چه تغییراتی را در seo به وجود آورد ؟

نکات بسیار مهم در باره ی الگوریتم کبوتر

1 : اولین تغییری که به روز رسانی کبوتر بر روی سئو اثر گذاشت کمک رسانی بسیار زیاد به کسب و کار های محلی نیز بود

اولین تغییری که گوگل بیشترین تاکید را بر روی آن داشت تولید الگوریتم بود که مدار محور نیز باشد.

و در این کار هم بسیار موفق عمل کرد ، و سعی داشت عبارتی که شامل موقعیت مکانی میباشد و توسط کاربر درج می شود را در جواب موقعیت مکانی مربوط به آن کلمه ی سرچ شده محتوایی به کاربر به نمایش بگذارد .

و این کار را گوگل گونه ای سازمان دهی کرد که نتایج بر اساس محل و یا منطقه رتبه بندی نیز شوند و وفتی افراد کسب وکارهای محلی این آپشن جدید الگوریتم کبوتر را متوجه شدند سئوی محلی خود را رونق دادند و اینگونه شد که کسب و کار های محلی رونغ خوبی تابه حال گرفته است .

ما هم طی بررسی که انجام دادیم نموداری را رسم نمودیم که کلا بر این موضوع واقف است :

نمودار کسب و کار

2 :دومین تغییری که به روز رسانی کبوتر بر روی سئو اثر گذاشت شخصی سازی نتایج جستجو بود

الگوریتم کبوتر

در گذشته که وقتی عبارت مثل رستوران را در گوگل جستجو می کردیم در جواب هزاران عدد سایت برای ما به شما نمایش گذاشته می شدند که تنها درصدی از آن ارزش خواندن را داشتند .

ولی حال که شما همین عبارت که به یک موقعیت مکانی اشاره دارد را در نوار جستوجوی گوگل خود جستجو کنید سایت هایی که مطابق سرچتون به شما مطلب ارائه می دهند نهایتا 10 عدد نیز می باشد و این عالی است و نکاتی که در تولید محتوا باید رعایت شود در این نوع سایت ها رعایت نیز شده و به عبارتی دیگر کاربر پسند نیز می باشند.

البته این 10سایت مطابق موقعیت مکانی خود برای شما شخصی سازی نیز شده اند و برای همین علت است که شما خیلی زود تر به نتیجه ای که مد نظرتون است می رسید .

3 : سومین تغییری که به روز رسانی کبوتر بر روی سئو اثر گذاشت تغییر ظاهر نتایج pack بود .

به جرعت می توان گفت یکی از مهم تغییراتی که با به روزرسانی الگوریتم کبوتر بر روی صفحه ی Pack اعمال گشت تحول یافتن ظاهر کادر صفحه ی نتایج SERPs و مخصوصا نتایج پگ گوگل بود.

برای اینکه خیلی بهترتغییر این اعمال را متوجه شوید به عکسی که در زیر به شما نمایش داده می شود دقت فرمایید :

عکسی که در سمت راست مشاهده می کنید پک 3تایی جدید گوگل نیز می باشد که برای کاربر نیز بهینه شده و عکس سمت چپی پک 7 تایی که قدیمی می باشد و قبل از به روزرسانی الگوریتم کبوتر ایجاد شده است .

شاید یک سوال برای کاربران پیش آید آن هم این است که انقدر سئوی محلی حائزبرای سایت های محلی حائز اهمیت است چه عملی را انجام دهیم تا سئوی محلیمون پیشرفت کند ؟ ما هم در جواب پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را مطالعه کنید .

1 – اولین گامی که شما باید برای پیشرفت سئوی محلی خود انجام دهید این است که سایت خود را در نقشه گوگل ثبت کنید .

نکته ای که در بالا به شما گفته شد مهم ترین گام برای پیشرفت سایت محلیتان نیز می باشد و پیشنهاد می کنیم حتما این عمل را انجام دهید .

این کار باعث می شود گوگل بفهمد موقعیت مکانی کسب و کار شما در کدام موقعیت شهر وجود دارد و با توجه به اینکه ایران توسط گوگل مورد تحریم قرار گرفته است به رئیس سایت های محلی اجازه داده نمی شود که سایت خود را در Local Business  ثبت کنند ولی هنوز هم یک راه وجود دارد آن هم این است که موقعیت مکانی محل کسب خود را در گوگل ثبت کنید .

شما در گوگل مشخصات کلی کسب و کار خود را درج کنید برای مثال :

  • زمینه ی فعالیت کاری کسب و کار خود
  • تصویر از محل کسب و یا نوع کار
  • ساعت کاری فعالیت کسب و کار
  • درج اطلاعات تماس

حال چگونه اطلاعات مورد نظر بالا را در گوگل به نمایش بگذاریم ؟

برای انجام این کار 2 راه کار وجود دارد آن دو راه کار هم در زیربه شما ارائه می دهیم :

اولین راه کار

سئوی محلی الگوریتم کبوتر

شما برای انجام این کار می توانید از نقشه ی گوگل استفاده کنید و تنها به یک اکانت برای انجام این کار احتیاج دارید آن هم حساب ویا اکانت جیمیل می باشد و بعد آن نقطه ای که محل کسب و کار شما وجود دارد کلید راست کنید و بعد گزینه ی Add a Missing Place را کلیک کنید در ادامه مثل عکس زیر اطلاعات گفته شده را در مورد کسب کار خود وارد کنید .

دومین راه کار استفاده از طریق مپ گوشی همرا است و با کلیک کردن این گزینه به طور کل به شما نمایش داده شده است که چطور این کار را انجام دهید .

2 – دومین گامی که شما باید برای پیشرفت سئوی محلی خود انجام دهید این است که وبسایت خود را در سایت های دایرکتوری محلی و یا نام انگلیسی آن (Directory Websites) درج کنید

دایروکتور چیست ؟ دایرکتوری ها به زبان ساده منابعی هستند که سایت های بیزینسی با تفکیک منطقه و یا شهر در آن جا به صورت فهرستی درج شده اند .

و در حقیقت می توان گفت که با بدو ورود الگوریتم کبوتر به دیگر الگوریتم های گوگل ترافیک دایرکتوری به صورت چشم گیری افزایش یافت و همچنین کاربران بی شماری با تفکیک موقعیت ، به سوی این نوع سایت ها کشیده شدند.

برای این که خیلی بهتر با این الگوریتم آشنایی نیز پیدا کنید مثالی عالی در زیر برای شما ذکر می کنیم :

برای رستوران ویا سایت های بیزینسی رستوران ها می توان به سایت های Fidilio و Foursquare مراجعه کرد .و حتی امتیاز دهی کاربران در این نوع سایت ها هم در نتایج عبارت جستوجو شده درج نیز شده است .

3 – سومین گامی که شما باید برای پیشرفت سئوی محلی خود نیز بردارید این است که نام و آدرس تلفن خود را در کل صفحاتی سایت خود نام ببرید .

تبلیغ کسب و کار اینترنتی

گوگل با استفاده از ربات های خود می تواند درک کند که آدرس و شماره ی تلفن در سایت شما درج شده است و برای همین علت یکی از بهترین جاهایی که مدیران سایت ها می توانند مشصات سایت خود را در آنجا درج کنند تماس های فوتر سایت نیز می باشند و بهتر است بدانید که فوتر در همه جای سایت هم تکرار شده است .

و با این عمل الگوریتم کبوتر می تواند سایت شما را به راحت ترین نوع ممکن ردیابی نیز کند و باعث پیشرفت سئوی محلی شما نیز شود .

هم تراز بودن اطلاعات بالا و همچنین اطلاعات بر روی نقشه ی گوگل شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر و همچنین نمایش در پک گوگل افزایش نیز می دهد و می تواند سایت محلی شما را جلو بندازد .

یک پیشنهاد بسیار عالی آن هم این است علاوه بر اینکه اطلاعات مورد نظر را در فوتر سایت ذکر کردید آپشن تماس باما هم در سایت خود فعال کنید و حتما در آن قسمت اطلاعات تماس و موقعیت دقیق شما هم بر روی نقشه نیز درج شده باشد .

4 – چهارمین گامی که شما باید برای پیشرفت سئوی محلی خود بردارید این است که از زبان نشانه گذاری schema نیز برای سایت خود استفاده کنید

اسکیما چیست : schema به مجموعه اطلاعات کوچکی گفته می شود که وقتی آن را به سایت خود اضافه می کنید یک توضیح بیشتر و همچنین کامل تر نیز به سایت خود می افزایید و در پایان هم گوگل این نتایج اضافه شده را به کاربر نیز ارائه می دهد .

زبان نشانه گذاری schema

اگر بخواهیم به زبان ساده تر متن بالا را به شما توضیح دهیم باید بگوییم که شما با زبان اسکیما که زبان خود گوگل است با مرور گر گوگل مذاکره کرده اید و در پایان الگوریتم کبوتر گوگل حرف شما را فهمیده و به سایت شما نیز رتبه می دهد.

ما تابه حال به طور کل این الگوریتم را به شما معرفی نمود ایم و اگر بخواهیم به صورت جمع بندی شده و حرف پایانی این الگوریتم را به شما معرفی کنیم بهتر است به گفته های درج شده در زیر مراجعه کنید :

سایت های متعددی بوده اند که توسط الگوریتم کبوتر به رتبه های پایین گوگل سقوط کرده اند و لی از آن طرف سایت هایی بوده اند که توسط الگوریتم کبوتر به رتبه های بالایی سایت سعود کرده اند و همچنین شاهد پیشرفت بوده اند .

ولی خب پیشرفت چشم گیر بی دلیل به دست نمی آید و مستحضر فرایدی می باشد که برای شما در گفته های قبلی نام برده شده است و هرکس بیشتر قانون های گوگل را مورد رعایت خود قرار دهد بی شک نسبت به رقبای خود پیشرفت خواهد کرد .

الگوریتم کبوتر برای بسیار از افراد خوب بوده و بازارمحلی را بسیار رونغ بخشیده است و این هم برای کاربر بسیار بهتر است و هم برای کسب و کار های محلی .

جواب سوالات متداول کاربران در باره ی الگوریتم کبوتر

کارکرد الگوریتم کبوتر چگونه می باشد ؟

شما تا به حال شده است که غذا خوری محله ای را که با آن مکان آشنایی ندارید را ندانید برای همین علت غذاخوری نزدیک من را در نوار جستوجوی گوگل سرچ نیز می کنید و یا اصلا می خواهید 1 ساعت دیگر به آن منطقه و یا مکان بروید برای همین علت نام آن محله مثال غذاخوری تهران پارس خیابان دماوند را در مرورگر گوگل سرچ می کنید و مطابق عکس زیر جوابی کامل به شما ارائه می شود .

سئوی محلی با الگوریتم کبوتر چه ارتباطی نیز دارند؟

یک آپشن عالی که الگوریتم کبوتر دارا می باشد این است که بر راساس Location و یا همچنین موقعیت مکانی کسب و کارهای آن محله را شناسایی نیز می کند .

و همچنین ساز و کار سئوی محلی هم اینگونه می باشد سایت های مختص یک مکان مثلا آزادگان توسط طراحان سایت بهینه سازی نیز می شوند .

پس با این شرایط باید گفت که ریشه و اساس الگوریتم کبوتر بر اسا سئوی محلی نیز عمل می کند و این نشانگر مهم بودن سئوی محلی است





بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهسوالات تماسارتباط با ما